Wzrost dochodów dzięki robotom. Badania - różne branże
- Wojciech Fularczyk
- 14 mar
- 2 minut(y) czytania

Według naszych badań przeprowadzonych wśród klientów z branży HORECA, zysk brutto (robot + kelner) wzrasta od 19% do 42% dzięki sprzedaży produktów wysokomarżowych oraz większemu zaangażowaniu personelu. Automatyzacja znacząco redukuje również problem z pozyskaniem pracowników. Kelnerzy nie są już postrzegani jako pracownicy fizyczni, lecz jako fachowi doradcy, których zadaniem jest zwiększenie zysków lokalu i poprawa satysfakcji gości.
- Branża retail: Roboty marketingowe osiągają kilkukrotnie wyższą konwersję niż reklamy statyczne, które są biernie ignorowane przez klientów. Ich zastosowanie przyczynia się do wzrostu sprzedaży od 23% do 54%.
- Branża magazynowa: Jeden robot może autonomicznie przewieźć do kilkudziesięciu ton produktów w ciągu doby. Do obsługi zamówień w magazynie średniej wielkości często wystarczą dwie osoby oraz jeden lub więcej robotów.
- Branża sprzątająca: Jeden robot jest w stanie posprzątać restaurację o powierzchni do 600 m² w godzinę. Pięć inteligentnych robotów może w pełni obsłużyć duży hipermarket.
Dane te znajdują potwierdzenie w niezależnych badaniach naukowych:
- Uniwersytet w Tokio przeprowadził badania, które wykazały, że obecność robotów w sklepach zwiększyła sprzedaż produktów średnio o 31%. Roboty angażowały klientów, udzielały informacji o produktach i pomagały w procesie zakupowym.
- Uniwersytet Stanforda przeprowadził eksperyment w kawiarniach, w którym robot-barista nie tylko poprawiał nastrój i doświadczenie gości, ale także zwiększył sprzedaż napojów o 25%. Był zaprogramowany do interakcji z klientami w sposób przyjazny i naturalny, co pozytywnie wpłynęło na ich decyzje zakupowe.
- Badanie opublikowane w Journal of Retailing and Consumer Services wykazało, że interaktywne roboty zwiększyły zaangażowanie klientów oraz sprzedaż produktów od 20% do 50%, w zależności od specyfiki branży i funkcji robota.
Wnioski
Te wyniki wyraźnie wskazują, że wdrożenie robotów nie tylko poprawia jakość obsługi klienta, ale także realnie przekłada się na wzrost przychodów. Inwestowanie w te technologie pozwala na maksymalizację potencjału sprzedażowego i budowanie przewagi konkurencyjnej.
Comments